Odimienna Metoda Nauki Czytania I. Majchrzak

W tym tygodniu, w grupie Lisków, zaczęłyśmy pracować Odimienną Metodą Nauki Czytania według koncepcji dr Ireny Majchrzak. 

Odimienna Metoda Nauki Czytania według koncepcji dr Ireny Majchrzak jest programem edukacyjnym mającym na celu wczesne kształcenie umiejętności czytania z pełnym rozumieniem tekstu. Źródłem inspiracji dla Autorki była filozofia i wskazówki Marii Montessori. Podstawowym celem programu jest tworzenie takich sytuacji edukacyjnych, które bez wysiłku i w przyjazny sposób doprowadzą do wykształcenia kompetencji czytelniczych u dziecka w wieku przedszkolnym. Program może być stosowany w każdym przedszkolu.


Tradycyjna myśl pedagogiczna przewidywała, że dzieci miały zapamiętać, a potem powtórzyć przerabiany materiał. W nowoczesnym podejściu chodzi o to, aby zrozumiały, na czym polega istota problemu. Dlatego tak ważne jest włączenie do programu zajęć w przedszkolu jak największej liczby praktycznych doświadczeń. Stosowanie Odimiennej Metody Nauki Czytania wychodzi naprzeciw tym wymogom. 

 

Dlaczego właśnie imię?


Kluczowe w stosowaniu Metody Odimiennej jest indywidualne podejście do każdego dziecka. Na samym początku procesu nauki dziecko poznaje znaczenie napisanego słowa; słowa, które zna od urodzenia – jest to jego własne imię. Wychodząc od własnego imienia dziecka, od razu przenosimy całą analizę języka pisanego na zupełnie inny poziom – z relacji liter i głosek na relację trzech elementów: liter, głosek i znaczenia. Wtedy dzieci rozumieją, że czytanie nie polega na „wybrzmiewaniu” /(„wymawianiu”) słów, lecz na odnajdywaniu znaczenia za literowym szyfrem. Dziecko na samym początku procesu poznawczego poznaje znaczenie napisanego słowa -pierwszym słowem zapisanym i odczytanym przez dziecko jest jego własne imię. Proszę się zastanowić, czy jest jakieś inne słowo, które niezależnie od szerokości geograficznej, poglądów i doświadczeń, budzi w osobie wypowiadającej, słuchającej lub piszącej je –takie emocje? (mama). Najpierw przez kilka lat tylko słyszane, a w końcu zapisane niezwykłym kodem, który otwiera świat we wszystkich jego wymiarach. Tym słowem dla każdego z nas jest własne imię.


Napisane przez nauczyciela imię dziecka jest kluczem otwierającym świat pisma.


Na początku dziecko poznaje litery swojego imienia. W przeciwieństwie do metody tradycyjnej nie jest to jedna litera, tylko wszystkie litery występujące w imieniu dziecka. Do zabawy w poznawanie znaczenia pisma, każde dziecko wchodzi z własnym zasobem liter. Po pewnym czasie zaczyna poznawać litery imion koleżanek i kolegów. Dzieje się to w bardzo naturalny sposób. Zamiast dawać dzieciom ćwiczenia słuchowe, dajemy dziecku możliwość obcowania wzrokiem ze wszystkimi literami, które w tym wypadku mają dla dziecka bardzo emocjonalny wydźwięk, bo są to litery, które osobiście do niego należą i nie są ulotne jak głoski. Litery napisane dla dziecka istnieją. Może się im dowolnie przyglądać, analizować wzrokiem, porównywać z innymi zapisanymi imionami. Np. Marek widzi napisane imię Marek i to, co naprawdę czyta: to jestem JA. Kolejne napisane imię np. Agnieszka, dziecko traktuje jako: to nie jest Marek, zaś po pewnym czasie, podając wizytówkę Agnieszce, powie „to twoja karteczka z imieniem, bo masz na imię Agnieszka”.


To jest dla dzieci bardzo łatwe i każde z nich jest zwycięzcą, ponieważ odszyfrowanie w zabawie i działaniu własnego imienia oraz imion innych dzieci, jest przyjemnością. Metoda odimienna jest dla dzieci zabawą, grą w „chowanego”. Za zasłoną liter ktoś się ukrył i dziecko szybko odnajduje tę osobę. Najpierw tym kimś jest ono samo, potem inne dzieci. W ten sposób dzieci wchodzą bardzo szybko i z entuzjazmem w krąg ludzi czytających.


Napisanie dziecku jego imienia pozwala mu w trybie natychmiastowym odkryć alfabetyczną tajemnicę pisma. Niezależnie od języka dziecko zdaje sobie sprawę, że napisane słowo jest szyfrem, że za literową zasłoną ukryte jest brzmienie słowa i co za tym idzie – jego znaczenie. Porównując zapis swojego imienia z zapisami innych imion, dziecko zdaje sobie sprawę, że każde znaczące zapisane słowo ma stałą kombinację liter. Wyjaśnienie tego faktu może być czynione w dowolnym języku, ale jego istota jest zawsze taka sama. Napisanie dziecku jego imienia, jest to akt bardzo osobisty i uroczysty zarazem. Jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, dziecko przekształca się z osoby niepiśmiennej w człowieka pojmującego, że zarówno on sam, jak i wszystko, co umie wyrazić żywym słowem, może być napisane za pomocą alfabetycznego szyfru. 

Proponowana metoda nauki czytania ma wiele zalet. Po pierwsze, nie stosujemy do nauki czytania podręczników, a co za tym idzie nie ograniczamy czytania do pozycji siedzącej nad książką, a wprowadzamy działanie i zabawę ruchową. Po drugie, stwarzamy sytuację zachęcającą do współpracy z kolegami, wykluczając rywalizację w nauce czytania. Każde dziecko dostaje lub losuje kartkę z innym słowem, zadania nie są więc porównywalne. Na podstawie porażek i sukcesów nie można powiedzieć, że jedno dziecko jest gorsze, a drugie lepsze od kolegi – każdy ma za chwilę nową szansę. Jest więc działanie, współpraca i nie ma rywalizacji, do której dochodzi, gdy wszyscy mają to samo zadanie.

 

Kronika 

  Wycieczka do Klubu Nenufar - Czerwiec   Wycieczka do Traperskiej osady - Czerwiec   Dzień Smerfa - Czerwiec   Dzień Babci i Dziadka w ogrodzie - Czerwiec   Dzień Dziecka - Czerwiec   Dzień rodziny - Maj   Projekt Woda - Maj   Rajd rowerowy - Kwiecień   Wielkanoc - Kwiecień   Projekt Rower - Kwiecień   Dzień Ptaków - Kwiecień   Projekt Sowa - Kwiecień   Przywitanie wiosny - Marzec   Światowy Dzień Recyklingu - Marzec   Przedszkoliada w Szkole Podstawowej nr 13 - Marzec   Światowy Dzień Wody - Marzec   Odimienna Metoda Nauki Czytania I. Majchrzak - Luty   Bal karnawałowy - Luty   Wycieczka do Zamku Goraj - Luty   Walentynki - Luty   Dzień Babci i Dziadka - Luty   Sylwester - Grudzień   Wigilia - Grudzień   Przygotowania do Świąt - Grudzień   Poczta Gwiazdora CIR - Grudzień   Lumina Park - Grudzień   Andrzejki - Listopad   Projekt roślina - Listopad   Narodowe Święto Niepodległości - Listopad   Pamiętamy o zmarłych - Listopad   Projekt Pies - Październik   Pasowanie na Przedszkolaka - Październik   Mianowanie na Plastusiowiaka - Październik   Wycieczka na Dziewiczą Górę - Październik   Warsztaty pierogarskie - Październik   Dzień Mycia Rąk - Październik   Podchody z okazji powitania jesieni - Wrzesień   Dzień Przedszkolaka - Wrzesień   Dzień Kropki - Wrzesień   Dzień Jabłka - Wrzesień   Witamy w zerówce - Wrzesień   Sprzątanie Świata - Wrzesień   Adaptacja w Plastusiu - Wrzesień

Żywienie

Żywienie

Posiadamy własną kuchnię w której przygotowywane są pyszne, domowe posiłki odpowiednio zbilansowane oraz uwzględniające potrzeby dietetyczne dzieci...Więcej

Nabór 2024

Nabór 2024

Szczegóły dot. rekrutacji publikowane są na Poznańskim Serwisie Oświatowym...Więcej

Udostępnij